25 Aralık 2016 Pazar

İstatistiksel Kavram Ve Yöntemler

İstatistik, veri analitiğin temellerini oluşturmaktadır. Bu yazıda bunu biraz daha somutlaştırmak amacıyla pratik hayattan örnek sunacağım.

İlk olarak bir alış-veriş sitesi veya mağazasını düşünelim. Örneğin firma erkekler ile kadınlar arasında veya bekar ile evliler arasında alış-veriş alışkanlıklarında farklılık olup olmadıklarını araştırmak istesin. Araştırma sonucunda, elindekileri verileri bilgiye dönüştürmüş olacaktır. Araştırma yapılacakken kullanılacak yöntemler istatistiğe dayanmaktadır. Örneğimizdeki araştırma için kullanılabilecek bir çok algoritma vardır. Algoritmaları kullanmadan önce verilerinizin böyle bir araştırmaya uygun olup olmadığını, verileriniz ne kadar güvenebileceğinizi test etmek gerekir ki; bu testlerde standart sapma, varyasyon, p değer gibi istatistiğe özel kavramlarla karşılaşırsınız.
analyticstraining.com


İkinci örneğimiz yine alış-veriş sitesinden olsun. A ürününü alanların beraberinde hangi ürünleri aldıklarını tespit etmek için de yine veri analitiği çalışması yapmak gerekir. Çalışmayı yaptınız ve genellikle A ürünü ile B ürününün birlikte sepette yer aldığını tespit ettiniz. İkisinin arasında bir ilişki olduğunu görünüyor ama bu ilişki bir nedensellik mi? Yani B’yi alanlar, A’yı aldıkları mı için mi alıyorlar? Bu durumlarda  regresyon ve korelasyon analizleri yapılmaktadır.

Analitik için sıklıkla kullanılan yöntemler için http://www.datasciencecentral.com/profiles/blogs/40-techniques-used-by-data-scientists adresine bakabilirsiniz.


Bir sonraki yazımda, değişken nedir, verilerden değişken nasıl elde edilir, veriler nasıl sınıflanır gibi konulardan bahsetmeyi düşünüyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder